Συμπεριφορά

  • font size decrease font size increase font size
  • Print
  • Email
  • Share on Facebook

Οι ΜΔ έχουν σχετιστεί, τόσο θεωρητικά όσο και ερευνητικά, με την ύπαρξη προβλημάτων συμπεριφοράς, τα οποία μπορεί να εκτείνονται από την επιθετικότητα μέχρι την απάθεια ή την εσωστρέφεια.
Επίσης, προβλήματα συμπεριφοράς-διαγωγής φαίνεται να αντιμετωπίζουν οι έφηβοι με ΜΔ, ενώ αυξημένα προβλήματα συμπεριφοράς παρουσιάζουν και τα κορίτσια.
Αν και η ύπαρξη προβλημάτων συμπεριφοράς είναι συχνή σε μαθητές με ΜΔ, τα προβλήματα συμπεριφοράς δεν αποτελούν συστατικό στοιχείο των ΜΔ. Αυτά τα προβλήματα είναι πιθανά απόρροια των δυσκολιών που αντιμετωπίζουν μέσα στην τάξη και τις ανατροφοδοτούν άμεσα. Ένας μαθητής με ΜΔ που δεν έχει τη δυνατότητα να έχει μια κοινωνική θέση μέσα στην τάξη, επειδή δεν τα καταφέρνει στα μαθηματικά, μπορεί να τραβήξει την προσοχή ή να αντιδράσει μέσα από επιθετικότητα ή απόσυρση. Όμως αυτό τον απομακρύνει περισσότερο από την υπόλοιπη τάξη και τις λειτουργίες της και τροφοδοτεί τον φαύλο κύκλο της σχολικής αποτυχίας.

Σε έρευνα των McKinney και Speece (1986) βρέθηκε πως:
 περισσότερο από το 50% των μαθητών με ΜΔ αντιμετωπίζουν προβλήματα επιθετικότητας και προκλητικότητας,
το 11% προβλήματα εσωστρέφειας,
ενώ το υπόλοιπο 35% δεν αντιμετωπίζει προβλήματα συμπεριφοράς.

Πώς οι ΜΔ μπορούν να επηρεάσουν την κοινωνική συμπεριφορά του παιδιού; 

  1. Εάν ένα παιδί έχει πρόβλημα στην κατανόηση του λόγου (languageprocessingdisorder) μπορεί να έχει και δυσκολία να κατανοήσει τι του λέει κάποιος ή τι εννοεί με αυτό που του λέει. 
  2. Μπορεί επίσης να έχει δυσκολία στο να εκφράσει λεκτικά τις ιδέες του ή αυτά που αισθάνεται.
  3. Εάν είναι αφηρημένος τότε δυσκολεύεται πολύ να δώσει προσοχή στο λόγο και στην συμπεριφορά των άλλων. H προσοχή του επικεντρώνεται σε κάτι άλλο που συμβαίνει εκείνη την στιγμή.
  4. Εάν είναι παρορμητικός και ανυπόμονος, τότε είναι πιθανόν να διακόπτει τους άλλους όταν μιλάνε και δυσκολεύεται πολύ να περιμένει την σειρά του.

 

Όλα τα παραπάνω προβλήματα παρεμβαίνουν στην κοινωνική συμπεριφορά του παιδιού.
Παρόλο που το παιδί συμπεριφέρεται έτσι χωρίς να το θέλει, πολλοί είναι οι γονείς ή ακόμα και οι δάσκαλοι, οι οποίοι νευριάζουν μαζί του και τον φωνάζουν ή ακόμα και τον χτυπάνε.

Τα τρία στοιχεία της κοινωνικής αλληλεπίδρασης
Πριν αξιολογήσετε τις κοινωνικές δεξιότητες του παιδιού είναι σημαντικό να κατανοήσετε ότι η κοινωνική αλληλεπίδραση εξαρτάτε από 3 βασικά στοιχεία:

1.  Socialintake (κοινωνική κατανόηση): η προσοχή και η κατανόηση στον λόγο των άλλων, στην γλώσσα του σώματος, στην βλεμματική επαφή, ακόμα και την κατανόηση  πολιτισμικών συμπεριφορών.
Πιο συγκεκριμένα:  
Ένα παιδί με ΜΔ μπορεί να παρερμηνεύσει το νόημα της διάθεσης των άλλων. Υπάρχουν 3 πιθανά προβλήματα:

  1. Ανικανότητα να «διαβάσει» τις εκφράσεις του προσώπου ή την γλώσσα του σώματος.
  2. Παρερμήνευση της χρήσης και του νοήματος του λόγου (την ένταση, την χροιά της γλώσσας) και
  3. Παρερμήνευση του προσωπικού χώρου (δεν αντιλαμβάνονται τα όρια που θέτουν οι άλλοι).

2. Εσωτερική διεργασία- ερμηνεία αυτών που προσπαθούν οι άλλοι να επικοινωνήσουν σε εσένα, όπως επίσης η αναγνώριση και ο χειρισμός των δικών σου συναισθημάτων και αντιδράσεων.
Πιο συγκεκριμένα:
Εάν το παιδί παρερμηνεύσει ή αγνοήσει τις λέξεις, το νόημα ή την διάθεση του άλλου, θα καταλήξει να επεξεργαστεί με λάθος τρόπο τις πληροφορίες. Αυτό μπορεί να τον οδηγήσει σε λάθος συμπεράσματα και μη επιτρεπτές συμπεριφορές. Εάν είναι παρορμητικός, το πιο πιθανόν είναι να αντιδράσει πριν ολοκληρώσει την επεξεργασία των πληροφοριών και θα αποφασίσει να αντιδράσει λανθασμένα.

3. SocialOutput (κοινωνική εξωτερίκευση)- πώς κάποιος επικοινωνεί  και αλληλεπιδρά με άλλους, μέσω του λόγου, των εκφράσεων (του προσώπου) και της γλώσσας του σώματος.
Πιο συγκεκριμένα:
Οι  μη επιτρεπτές αντιδράσεις μπορούν να είναι διάφορες. Εάν το παιδί δεν καταλάβει την ερώτηση ή το σχόλιο, η αντίδραση του μπορεί να φανεί αστεία (όπως ένα νευρικό γέλιο) ή χαζή (να δώσει μια άσχετη απάντηση). Κάποιο άλλο παιδί μπορεί να αντιδράσει με ένταση με θυμό και οργισμένη συμπεριφορά. Τέλος, εάν το παιδί δεν έχει κατανοήσει καθόλου αυτό που του έχουν πει, μπορεί και να μην αντιδράσει καθόλου, παρόλο που θα περιμέναμε κάποια αντίδραση.
Όπως κατανοείτε, τέτοιες συμπεριφορές μπορούν να προκαλέσουν προβλήματα και σύγχυση στην οικογένεια, στους φίλους, συμμαθητές, δασκάλους.

back to top

Αποστολή μας είναι η έγκαιρη Αναγνώριση, Διάγνωση, Θεραπεία μέσω πρώιμης παιδικής παρέμβασης. Συνεργαζόμαστε με τους γονείς, το σχολείο και την ευρύτερη κοινωνία, 

Περισσότερα »

Επικοινωνία

Kάθε άτομο έχει κάθε δικαίωμα και δυνατότητα να επιτύχει στο σχολείο, στην εργασία του και στην προσωπική του ζωή.

  • Ιωάννου Γκούρα 54-58, 
  • ΆνωΤούμπα, 54352
  • τηλ.& φαξ: 2310 933171
  • κινητό: 6947 936161
  • e-mail: info[at]kentropaidiou.gr

Login or Register

Facebook user?

You can use your Facebook account to sign into our site.

fb iconLog in with Facebook

LOG IN